ØKONOMI
En bærekraftig økonomi er fundamentet for at kommunen skal kunne tilby tjenester med den bredde, omfang og kvalitet som innbyggerne forventer og har krav på. Kommunen må derfor alltid ha god økonomistyring gjennom kort- og langsiktig planlegging. KommuneLista er opptatt av å se utfordringene i god tid, slik at man kan ta de nødvendige og rette beslutningene. Alderssammensetningen i kommunen er nettopp en slik utfordring. Den har igjen betydning for økonomien.
Indre Fosen kommune har hatt et overforbruk på de fleste områder siden valget i 2019. Ifølge økonomisjefen i kommunen er overforbruket i størrelsesorden 30 millioner kroner i 2022. KommuneLista mener at budsjettene som er vedtatt av posisjonen har vært urealistiske.
Budsjettet for 2023 er også urealistisk og viser stor mangel på langsiktighet i planleggingen. Et flertall i kommunestyret vedtok for eksempel å redusere kommunedirektørens budsjettforslag for helse -og omsorg med 10 millioner i 2023. Dette virker svært ulogisk all den tid at antall eldre øker raskt. Erfaringer fra tidligere budsjettår viser at nettopp denne sektoren har hatt de største budsjettsprekkene. Som følge av budsjettet risikerer kommunen å måtte si opp folk innenfor en sektor hvor rekruttering er svært vanskelig, og hvor det framtidige behovet er udiskutabelt grunnet «eldrebølgen». Det som gjør situasjonen enda verre, er mangelen på innbyggere i alderen 25-45 år (se befolkningspyramiden). Dette er aldersgruppen som i hovedsak skal «bære» eldrebølgen og føde de neste generasjonene. «Yngrebølgen» mangler. «Eldrebølgen» starter for alvor i 2024 og bidrar til at omsorgsbudsjettet må økes ytterligere de neste årene. Det utfordrer derfor kommunen på å bruke pengene smartere.
Aldersfordeling i Indre Fosen kommune per fjerde kvartal 2023. Kilde: https://www.ssb.no/kommunefakta/indre-fosen

Finansielle nøkkeltall for Indre Fosen kommune. Kilde: https://www.ssb.no/kommunefakta/indre-fosen
Nøkkeltallene fra SSB for 2022 viser at driftsinntektene endelig er større enn driftsutgiftene. Dette er selvfølgelig positivt og skyldes økt skatteinngang og kutt i tjenestetilbud. Framtidsbildet er likevel utfordrende. Rentene på kommunens lån fortsetter å øke. I årene framover blir det ifølge økonomisjefen over 66 millioner per år å betale i avdrag på kommunens lån. Rentene kommer i tillegg. Kommunens gjeld (lån) er pr. første kvartal i 2023 (Tertialrapport 1. tertial 2023) på 1.895.000.000,- Snittrentene på lånet har nesten doblet seg det siste året. Prognosen på renteutgifter i 2023 er på 51,7 millioner, mot budsjettert 35 millioner. Rentene vil gjøre store innhogg i driftsbudsjettet. KommuneLista mener derfor at kommunen står overfor en budsjettmessig utfordring som er meget alvorlig, og at store omstillinger og andre prioriteringer kreves. Behovet for en langsiktig og realistisk plan er udiskutabel.
Strukturendringer og effektivisering
KommuneLista vil først og fremst forbedre kommunens økonomi gjennom strukturendringer. Her må de demografiske realitetene legges til grunn for de prioriteringer som må gjøres. Det ligger også i sakens natur at det er i de største sektorene, det er mest å hente. Det betyr at de største omstillingene må komme i skole og oppvekst, helse og omsorg.
KommuneLista vil bedre kommunens økonomi gjennom:
-
Effektivisere driften av kommunen gjennom strukturendringer.
-
Kritisk gjennomgang av allerede planlagte investeringer og stoppe de som ikke er bærekraftige.
-
Vedta realistiske budsjett som bygger på fakta, statistiske prognoser, råd fra KS og administrasjonen.
-
Økonomiplanlegging med 10 -års perspektiv.
-
Utrede framtidige inntektsmuligheter i et bredt perspektiv, herunder kraftproduksjon.
-
Prioritere tiltak for tilrettelegging for næringsliv, arbeidsplasser og tilflytning.
-
Kritisk gjennomgang av eksisterende bygningsmasse. Bygg som vi ikke trenger, selges.
-
Regionalt, kostnadsbesparende samarbeid.
Eiendomsskatt og kommunale avgifter
KommuneLista ønsker ikke å belaste kommunens innbyggere med eiendomsskatt. Nå ser vi dessverre at den feilslåtte politikken har medført at reservene og handlingsrommet vi hadde, er oppbrukt. I årene som kommer, vil det derfor ikke være mulig å få til et lovlig og forsvarlig budsjett uten eiendomsskatt – selv med omfattende omstruktureringer. KommuneLista erkjenner derfor at eiendomsskatt ikke helt kan unngås i kommende periode, men forutsetningene er at det først gjennomføres omstilling og omstrukturering.
KommuneLista har tatt initiativet til en opprydning og forbedring i kommunens kommunale avgifter. Dette vil for mange være vesentlig høyere enn eiendomsskatten. Flere av avgiftene har høye nivåer og virker urettferdig fordelt. Avgiftene kan vanskelig unngås, men fordelingen av disse kan gjøres langt mer rettferdig for innbyggerne.